SEO is een term uit de online marketingwereld die overal om je heen gebruikt wordt. Het is een term die over de afgelopen jaren ook steeds belangrijker geworden is in deze wereld. Waar men tien jaar geleden enkel een aantal zoekwoorden aan een website hoefde toe te voegen om goed gevonden te worden, is het tegenwoordig een hele klus om hetzelfde resultaat te bereiken! Een kundige SEO expert is dan ook enorm van belang voor bedrijven die goed gevonden willen worden via zoekmachines als Google of Yandex. Wil jij een SEO specialist worden? Hieronder lees je wat jij moet weten!
SEO via een online marketing bureau
Als SEO specialist werk je vaak bij een bureau voor online marketing, of ga je als freelancer aan het werk. Je gaat zorgen dat andere bedrijven goed gevonden worden op het internet. Het is belangrijk dat jij als specialist een goed beeld hebt van de mogelijkheden die Search Engine Optimization biedt en welke technieken op je klanten van toepassing zijn. SEO kent namelijk veel verschillende technieken en strategieën die kunnen worden toegepast op een online medium als een website of webshop.
Belangrijke kennis voor een SEO expert
Zoekmachines als Google willen enkel de beste websites laten zien aan hun klanten: de mensen die zoeken. Een website die snel laadt en goed aansluit op de vraag (content marketing) zal dan ook altijd beter scoren in de SERP (Search Engine Results Page) dan een pagina die niet snel laadt of niet goed aansluit. Een van de belangrijkste optimalisaties die een SEO specialist kan doen is het optimaliseren van de website zelf. Hierbij gaat het niet om de juiste content op de landingspagina’s, maar om hoe die landingspagina’s precies opgesteld zijn, hoe afbeeldingen zijn benoemd, maar ook of de pagina wel snel laadt. Wanneer je als specialist op het gebied van SEO aan de gang wilt, is het dan ook belangrijk om eerst kennis te vergaren van CMS systemen.
Kennis van CMS systemen
Bijna alle websites en webshops zijn gemaakt met behulp van CMS systemen als WordPress of MijnWebsite. De basis van een goed geoptimaliseerde website begint dan ook al in de CMS. Hoe stel je bijvoorbeeld de prioriteiten van pagina’s in en hoe zorg je voor de juiste meta titel en meta beschrijving? Daarnaast is het belangrijk om een goed beeld te hebben van effectieve plug-ins die je kunt gebruiken, maar ook om goed te weten of deze plug-ins je website wellicht trager maken. Door deze facetten goed aan te pakken, sta je als specialist al 1-0 voor op je concurrenten!
Content optimalisatie als onderdeel van SEO
Een volgend belangrijk onderdeel, is het optimaliseren van de content op de pagina’s. Hierbij zorg je voor teksten met de juiste zoekwoorden en een effectieve funnel voor een goede conversie van bezoekers naar leads.
Blijf hierbij altijd goed op de hoogte van de Google updates, zodat je nooit met achterhaalde technieken bezig zult zijn.